Pe șantierul de la Praid nu se mai lucrează nimic

Un reportaj realizat de Europa Liberă prezintă situația la zi a catastrofei de la Praid cum impactul atât asupra locuitorilor din Praid dar și a celor din Târnăveni.

În luna iunie, experți români și străini, reuniți la Praid, au convenit că este nevoie de patru tipuri de lucrări pentru prevenirea unor incidente viitoare:

  • devierea pârâului Corund, prin tuburi corugate;
  • betonarea albiei pârâului;
  • devierea pârâului pe albia fosilă (istorică) în afara muntelui de sare;
  • realizarea unor acumulări nepermanente în amonte.

De primele două proiecte este responsabil Salrom, iar de celelalte ar urma să se ocupe Apele Române. Până la final de septembrie, doar primul proiect – de instalarea a tuburilor corugate – a fost realizat.

Lucrarea a fost făcută de firma Partener Industrial Construct, un SRL specializat în lucrări ale clădirilor rezidențiale, cu șapte angajați, pe baza unui contract încheiat în 6 iunie.

Firma a făcut lucrări de urgență și la salina Salrom din Slănic, Prahova, iar conducerea companiei a justificat, încă din iunie, că este cea mai în măsură să facă și lucrările de la Praid.

A fost începută și pregătirea lucrărilor de betonare, însă acestea vor putea fi realizate doar după finalizarea unor expertize suplimentare. Motivul e că amplasamentul a fost modificat drastic, după toate intervențiile de urgență, spun reprezentanții Salrom, într-un răspuns transmis Europei Libere și semnat de directorul Dan Dobrea.

Pe șantier nu e, astfel, nimeni, ceea ce nu face decât să-i revolte și mai mult pe localnici.

„Cele două expertize privind zona instabilă sunt în curs de elaborare. Termenul de finalizare a expertizelor este luna octombrie, respectiv noiembrie 2025. Termenul de atribuire şi realizare a proiectării şi execuției lucrărilor va putea fi estimat în funcție de rezultatele expertizelor”, spune conducerea Salrom.

Despre saramura care persistă încă în salină, compania spune că evacuarea acesteia, cel puțin deocamdată, nu este posibilă, întrucât funcționează ca un baraj hidraulic și asigură stabilitatea zonei. Asta chiar dacă există infiltrații de apă dulce, cauzate de scurgere de apă meteorică, de pe versanți, în timpul ploilor, respectiv din unele izvoare subterane. Costurile de evacuare ar fi uriașe și ar crea impact negativ de mediu, adaugă Salrom.

Până acum, compania controlată de Ministerul Economiei a cheltuit circa 6,4 milioane de euro (32 de milioane de lei), fără TVA, pentru lucrările de urgență efectuate, în special montarea tuburilor corugate și începerea betonării. Costurile totale, cu proiectul betonării albiei inclus, vor fi de 10 milioane de euro.

Nu este clar însă cine și cum se va ocupa de lucrări.

Reportajul complet pe Romania.Europaliberă.org

COMENTARII


CELE MAI CITITE ȘTIRI


ULTIMELE COMENTARII

Adrian

10.10.2025

De ce nu spuneti ca soferul de autobasculanta a adormit la volan?? Protejati toate mizeriile de oameni

Accident rutier petrecut pe DN 13 între un camion și o basculantă. Un bărbat a decedat

Szabo Angela

28.09.2025

Multumesc tuturor celor care au participat la celebrarea căsătoriei lui David și Denisa 🙏și la frumosul eveniment petrecut cu toți împreună Și dvs pt frumosul articol ,făcut în semn de respect față de familia noastră !Va multumesc frumos încă o data și tuturor ...

David Szabo s-a căsătorit cu aleasa inimii sale, Denisa (FOTO)

HALASTAUAN EMIL-VANEA

02.09.2025

Nicusor Dan s-a tinut de promisiune: TVA a rams 19 la suta. Diferenta de 2 la suta este Taxa lui Bolojan (TLB). Atata doar ca domnul pres. nu stie sa se justifice. Iar alegatorii care l-au votat nu cunosc atributiile presedintelui Romaniei!

Domnule premier Bolojan, ne mișcăm și noi mai cu talent sau tot amenințăm cu demisia?

mt

18.07.2025

Pare a fi o noua actiune heirupista a politiei de strangere de bani la buget, adica amenzi rutiere in cazul asta.

Amenzi de mii de euro împărțite în doar câteva ore de polițiștii din Cluj-Napoca, după ce au verificat sute de mașini și au legitimat sute de persoane

Acest site folosește cookies

Alegeți care tipuri de cookies să fie utilizate; site-ul folosește cookies pentru a examina traficul și activitățile utilizatorilor de pe acest web-site, pentru marketing și pentru a oferi funcționalitate de tip social media. Citește mai multe despre cookie-uri

Necesare
Funcționalitate
Analiză
Marketing